vineri, 29 iunie 2007

ADIEU, BZN

As vrea sa fie o gluma. Din pacate, nu este. Trupa a sustinut ultimul sau concert in seara zilei de sambata, 16 iunie, DUPA O ACTIVITATE NEINTRERUPTA DE APROAPE 42 DE ANI!!Constat cu regret ca nimeni nu a pomenit macar in Romania de acest eveniment trist din viata celor ce iubesc muzica adevarata. « Adieu, BZN » este titlul ultimului album al unei trupe care mi-a incantat copilaria, intr-o perioada in care sa asculti muzica straina era un lux. Din pacate, cei care isi amintesc de BZN se gandesc doar la Blue Eyes. Trupa are sute de alte piese minunate. Nu va spun nimic titluri precum Summertime, The Sailorman Song, Yo Te Amo, Carolina (ascultam piesa cu emotie in noaptea de 22-23 decembrie 1989, asteptand informatii despre asediul la care era supusa Casa Radio), Waltzing Matilda, La Saison française?
Sau piese mai noi precum Poor Old Joe sau Santa Maria Bay - o piesa EXCEPTIONALA? Daca nu, va invit sa le descoperiti si sufletul va va fi incantat.
Nu am nicio indoiala: aceste piese nu se vor pierde niciodata si vor fi mereu refugiu pentru cei care, satui de valtoarea unei vieti cotidiene meschine, vor dori sa se regaseasca. Sa spunem deci VIVAT BZN!
P.S. Pentru ca as dori ca aceste randuri sa nu ramana doar regrete sterile, va ofer din inima link-ul de mai jos. Sunt ultimele minute ale unei cariere artistice de aproape 42 de ani: http://www.youtube.com/watch?v=PZjaflIS_BI

(Articol publicat pe www.taifas.ro)

joi, 28 iunie 2007

Tineretea in slujba unei batraneti decente

Am incercat sa meditez la sensurile profunde ale unui clip publicitar mai vechi care ne pune in garda asupra responsabilitatii fiecaruia dintre noi fata de perioada mai putin “ productiva ” a vietii – varsta a treia. Tineretea este considerata perioada cind “ai timp, dar nu ai bani”, in timp ce maturitatea este “varsta la care ai bani, dar nu ai timp”. Vine apoi momentul cand, “ eliberat ” de constrangerile vietii active, iti regasesti pacea sufleteasca, in mijlocul unei familii in care dragostea si intelegerea te vor ajuta sa iesi cu demnitate de pe scena vietii. Este momentul in care poti avea si timp si bani, culegand roadele catorva zeci de ani de viata profesionala zbuciumata.Mesajul clipurilor publicitare de acest tip este mai mult decat limpede : unica solutie pentru o varsta a treia linistita o reprezinta evident asigurarile de viata si contributia la fonduri de pensii administrate privat.“Este o iluzoriu sa consideri ca toate frustrarile tineretii isi vor gasi alinarea in toamna vietii”, ar putea afirma scepticii, aducand ca argument forte precaritatea conditiei fizice, slabiciunile acestei “ carcase tradatoare ” care este trupul. Departe de a fi adevarat, tinind cont de marginalizarea tacita, dar sistematica, la care acesti oameni sunt supusi. In ultima vreme, se acrediteaza din ce in ce mai des ideea dezechilibrului dintre numarului contribuabililor si cel al pensionarilor. Culmea ingratitudinii, daca tinem cont ca intr-un trecut mai apropiat sau mai indepartat, actualii “ asistati ” au contribuit disciplinati la “ consolidarea ” bugetului de stat. Pentru ca, nu-i asa, tot ce conteaza sunt dezechilibrele actuale din sistemul public de pensii…Cred ca aici trebuie puse bazele discutiei privind necesitatea absoluta de a ne asigura singuri viitorul. Un consultant de asigurari ar spune ca tine de o “ normalitate occidentala ” ca fiecare dintre noi sa opteze pentru o asigurare de viata si / sau sa cotizeze la un fond privat de pensii. Nimic mai adevarat. Se poate insa demonstra usor ca aceasta tendinta este departe de a fi generala chiar si in lumea europeana spre care tindem. Aduc in sprijinul acestei afirmatii un excelent eseu avand ca tema “ povara ” varstei a treia – La vieillesse, aparut in anul 1970 la editura Gallimard – apartinind scriitoarei franceze Simone de Beauvoir (cea care, promovand idei precum feminismul si schimbarea opticii fata de cei ce ajung la apusul vietii, a reprezentat latura “ practica ”, angajata a existentialismului).Extem de actual, chiar si la peste 35 de ani de la aparitie, acest eseu ar trebui sa se afle pe masa de lucru a tuturor celor care se ocupa de politici sociale. Intr-o societate in care, “batran si sarac reprezinta un pleonasm”, masurile de protectie in beneficiul celor varstnici vor fi mereu insuficiente. Astfel ca solutia alternativa este implicarea familiei. In comunitati rurale traditionale, omul in floarea varstei stie ca, ajuns la batrinete, se va bucura de acelasi tratament pe care il aplica in prezent parintilor sai. De unde aceasta atitudine ? Simone de Beauvoir citeaza un basm al fratilor Grimm, in care un taran nu accepta prezenta la masa, in mijlocul familiei, a parintelui sau, preferand sa-l hraneasca separat. Intr-o zi, omul nostru isi surprinde propriul fiu pregatind locul unde va fi el insusi izolat cind va ambatrini. Socul provoaca schimbarea : decanul de varsta al familiei isi regaseste locul, la masa, intre “ ai sai ”.Simple povesti ! vor spune multi dintre noi. Care trebuie totusi sa recunoasca o realitate dureroasa : insingurarea, lipsa contactului cu semenii, peste care se adauga mizeria materiala, ii doboara pe cei mai in varsta dintre noi cel putin la fel de rapid, daca nu mai rapid decat problemele de sanatate, pe zi ce trece mai acute. Ne amintim de parinti si bunici cind avem probleme sentimentale sau, culmea, materiale, cand vrem ca mostenirea sa ne favorizeze. Ne luam angajamentul ca ii vom ingriji. In realitate, le grabim, fie si tacit, sfarsitul.Este, nu-i asa, un subiect care momentan nu ne priveste. Ne va privi odata, dar deocamdata ziua de maine, locul de munca sau pretul gigacaloriei se afla pe agenda preocuparilor noastre zilnice.Sa lasam ipocrizia la o parte ! A nu accepta problemele varstnicilor inseamna a nu accepta, in integralitatea ei, insasi conditia noastra umana. Iar conceptiile traditionale, la care facea referire eseul mai sus amintit, ar trebui sa ramana actuale. Ar trebui…Problemele actuale ale bunicilor si strabunicilor nostri vor fi mai tarziu problemele noastre. Experienta ultimilor ani ne invata ca in aceasta lume in care totul se vinde si se cumpara, doar noi ne putem pune la adapost propriul nostru viitor. De aceea, in acord cu acel clip publicitar, suntem aproape condamnati sa recunoastem : cea mai la indemina si de perspectiva solutie pentru fiecare dintre noi (nu cumva singura ?) o reprezinta asigurarile de viata si pensiile private.

(Articol publicat in cotidianul "Gazeta de Transilvania" Brasov si pe www.taifas.ro)

Limitele libertăţii individuale într-o societate liberă


Primul lucru la care mă gândesc este Declaraţia Drepturilor Omului, "emanaţie" a Revoluţiei Franceze. In spiritul acesteia, libertatea mea încetează acolo unde este afectată libertatea ta. Fiecare din noi invocă acest principiu din postura victimei : mi-a fost încălcat dreptul la liberă exprimare sau asociere, dreptul la muncă etc. Mă întreb însă câţi dintre noi se gândesc la drepturile şi libertăţile celuilalt. Invocăm mereu capra vecinului, dar avem serioase reţineri când vine vorba să o salvăm de la moarte.
S-a discutat mult în ultima vreme pe marginea atitudinii segregaţioniste la adresa unor elevi bolnavi de SIDA. Dezbateri televizate sau articole de presă, toate au susţinut, cel puţin în aparenţă, cauza acestor copii. Concluziile ? Aceleasi ca mai de fiecare dată : cele optimiste invocă "problemele de comunicare" iar cele pesimiste "mentalităţile învechite ale românilor". Lipsa de interes, imobilismul îşi găsesc mereu un argument comod în aceste mentalităţi, uitându-se ca orice schimbare este în noi şi că primul pas ar trebuie să fie dorinţa reală de a schimba ceva. Şi asta la nivelul fiecărui individ, ca o datorie faţă de propria conştiinţă. Dar are loc această schimbare ? Căţi dintre noi au luat cu adevărat in serios acel clip publicitar in care un puşti cu ochi iscoditori este eroul unui simultan de şah, deşi este imobilizat intr-un scaun cu rotile ? Obsesia aparenţei ne face să-l judecăm pe acel puşti doar prin prisma fragilităţii sale fizice.
Egalitatea şanselor riscă astfel să rămână astfel un "construct teoretic" la care apelăm eventual când vine vorba de "îndeplinirea acquis-ului comunitar". Când însă ne aflăm faţă în faţă cu băieţelul din acel spot publicitar, avem eventual puterea de a-l compătimi… Cât despre drumul său prin viaţă, este problema lui şi a familiei sale ! Iar dacă acest drum nu se va intersecta niciodată cu al nostru, este cu atât mai bine pentru noi toţi… De câtă libertate se va bucura, aşa stând lucrurile, micuţul şahist ?
De nenumărate ori am auzit voci care deplangeau grija specială de care se bucură persoanele aflate în situaţia sa : "S-a făcut destul pentru handicapaţi. Acum este timpul să ne îndreptăm atenţia asupra tinerilor supradotaţi". Mă întreb ce atitudine ar trebui să abordăm faţă de tinerii care, supradotaţi fiind, au, în acelaşi timp, un restant de natură fizică. Ei cum ar trebui trataţi ? Ca handicapaţi pentru care s-a făcut destul ? Sau ca tineri supradotaţi pentru care nu s-a făcut mai nimic ?
In anul european al persoanelor cu handicap, reforma a făcut să apară o nouă sintagmă – persoane cu dizabilităţi – ca variantă a celei consacrate până acum, sau, cine stie ?, ca formulă alternativă pentru aceasta. Preocupare pentru înnoire există aşadar, chiar daca innoirea este doar de natură terminologică…
Căci astfel privite lucrurile, idei precum (re)integrarea socială si profesională sau egalitatea sanselor nu sunt in această situaţie decât simple lozinci !

(Extras din cotidianul "Gazeta de Transilvania" Brasov)

Bine ati venit !

Sa fac o prezentare oficiala, bazata pe date biografice, diplome sau titluri stiintifice nu ar atrage pe nimeni. Incerc sa descopar ideea de blog, sa ma obisnuiesc cu acest exercitiu de comunicare, pe care mi-l doresc sincer si deschis. Va ofer pentru moment cateva luari de pozitie publice in speranta unui feedback obiectiv. Va multumesc anticipat !